Vorig weekend vond de 30ste editie van Westerpop plaats. buro33 verzorgde eerder al voor hen een jubileumboek. Dit jaar schreven we een recensie voor Delft op Zondag.
Bloedheet Westerpop viert zinderend jubileum
DELFT – “Look around you!” Stereo MC’s-Frontman Rob Birch grijnst vanaf de Westerpop-catwalk terwijl de in de ondergaande zon een oranje gloed over de duizenden mensen voor hem werpt. “You are the show!” Hij is pas net een uurtje eerder uit de tourbus komen rollen, dus hij heeft ongetwijfeld geen idee hoe raak zijn uitspraak is. Hij schetst exact waarom Westerpop als een van de weinige nog bestaande gratis muziekfestivals al dertig edities lang zo’n fenomeen is.
Door Edgar Kruize
Weer of geen weer, het hondstrouwe publiek (inmiddels meerdere generaties) weet steevast haar weg naar het terrein te vinden. Zo ook tijdens de 30ste editie van de recente PopDelft Music Award-winnaar in de categorie ‘Beste Podium/Festival’. Zo’n 16.000 man maar liefst. Ondanks dat het eigenlijk veel te warm is. De vrijdagavond valt in de indalende schemer en met een licht briesje warmtetechnisch nog mee. Goldkimono is de publiekstrekker, maar smaakmaker Fleur blijkt de perfecte soundtrack voor een zwoele avond. Traditioneel is de vrijdagavond ook het toneel van talentenjacht Peter Tetteroo Bokaal. Daar gaan The Tommyrots mee vandoor.
Zinderende hitte
De zaterdag is echter zinderend. Het kwik tikt al bijna 34 aan graden als Yachtwerk, de Peter Tetteroo Bokaal-winnaar van 2022, op het hoofdpodium aftrapt. De benauwende hitte eist gedurende de hoofddag her en der zijn tol. Het publiek is enthousiast, maar soms wat timide. Logisch, de geringste beweging is in deze temperaturen al vermoeiend. Dat raakt met name de meer vuige bands op het affiche. De Belgische beukrock van Ramkot gedijt beter bij een moshende en crowdsurfende menigte voor het podium. Dat geldt ook voor de furieuze rock van het Duitse GoDots op de Stage Europe Network-stage. Hoe bevlogen dergelijke bands ook spelen, door de subtropische temperaturen heeft domweg niemand daar de puf voor.
Uitzinnige massa
Vaker pakt de tropische combinatie echter geweldig uit. Zo weten Michelle David & The True-Tones precies de juiste snaar te raken met een laid-back en soulvol optreden, geeft het uit Oekraïne afkomstige Krapka;KOMA met slechts een drumcomputer en trompet koude rillingen en zijn genoemde Stereo MC’s met hun relaxte grooves precies de juiste band op de juiste tijd. Cato van Dijk van My Baby geeft het na slechts één liedje ruiterlijk toe hoe zwaar het is om in deze omstandigheden op te treden. ”Ik ben nu al buiten adem”, zo lacht ze terwijl ze even opfrist voor de immense ventilator op het podium. Gedurende hun optreden zakt de zon definitief achter de horizon, wordt de temperatuur aangenamer en huist het veld van het Stanislas College een uitzinnig dansende massa. Het gelijk van Birch is nu tastbaar. Het Westerpop-publiek is de show. Afsluiter Compact Disk Dummies komt in een gespreid bedje terecht.
Het doet andermaal beseffen hoe bijzonder het is dat een festival als dit gratis te bezoeken is. Gedurende twee dagen komen bezoekers in aanraking met tal van muzikale genres, internationale culturen en met mensen uit alle lagen van de bevolking. Hier triomfeert de verbroedering, hier is iedereen welkom en gelijk. In een gepolariseerde en steeds duurder wordende wereld, moet een instituut als Westerpop worden gekoesterd.