Vandaag vindt in Lissabon de finale van het Eurovisie Songfestival plaats. Een belangrijke rol in het visuele aspect van het festijn is weggelegd voor het Nederlandse bedrijf Ampco Flashlight. Voor vakblad EB Live schreef buro33 een artikel over een ander huzarenstukje van dit bedrijf, maar uiteraard komt het Europese liedjesfestijn ook terug in de tekst.
Ampco Flashlight op De Vrienden van Amstel LIVE!
“We kunnen ieder jaar weer grenzen verleggen”
Ampco Flashlight staat al vele jaren bekend als betrouwbare, creatieve en kwalitatief vooruitstrevende partij op het gebied van licht-, geluid-, video- en riggingverhuur. Jaarlijks maken vele broadcast-, theater-, live- en corporate events gebruik van de diensten van Ampco Flashlight. Het steeds complexer wordende De Vrienden van Amstel LIVE! is ieder jaar weer en imposante staalkaart van de mogelijkheden die het bedrijf in huis heeft.
De Vrienden van Amstel LIVE! afficheert zichzelf als ‘de grootste kroeg van Nederland’. Het evenement, dat dit jaar een recordaantal van veertien shows kende, heeft behalve de gezellige sfeer eigenlijk niets meer met de kneuterigheid van een kroeg te maken. In Rotterdam Ahoy wordt door Tribe Events en Herman Braakman met Sightline Productions en onder meer Ampco Flashlight een productie neergezet die ook internationaal zijn gelijke niet kent. “Ieder jaar weer met een technisch enorm uitdagend decor, dat als extra complexiteit heeft dat er geen centraal podium is”, aldus Dennis van der Haagen, commercieel- en operationeel directeur van Ampco Flashlight Rental B.V., dat op het gebied van licht en geluid van de gebaande paden af moet wijken om het evenement technisch mogelijk te maken. “Dat we creatief moeten denken en daarmee ieder jaar weer grenzen kunnen verleggen, blijft fantastisch.”
Puzzelen
De voorbereiding tot wat uiteindelijk de show wordt gaat in innige samenwerking met lichtontwerper Gert-Jan Schreuder en audiodesigner Jeroen ten Brinke. “Het ontwerpproces is vrij intensief”, aldus Van der Haagen. “Vanuit dat ontwerp start een continue dialoog over de mogelijkheden. Op het gebied van het geluid is het feit dat overal in de zaal wordt opgetreden de grootste uitdaging. Je wil het aanwezige publiek het ultieme concertgevoel meegeven en dat doe je door het geluid te laten horen vanwaar het daadwerkelijke optreden zichtbaar is. Dat maakt dat we in Ahoy net zo veel speakers hebben hangen als er in de Amterdam ArenA zouden hangen bij een ‘in the round’ show. Met dat verschil dat in Ahoy slechts een vijfde van de bezoekers past ten opzichte van de ArenA. Om dat geluid in goede banen te leiden, maken we gebruik van maar liefst drie PA systemen. Daarnaast moet natuurlijk de FOH-mix in orde zijn en is het voor de artiesten van belang dat de monitormix optimaal is. Het is echt puzzelen met geluid. Om het te optimaliseren maken we gebruik van het DiGoCo netwerk, dat bij uitstek in staat is om naadloze overgangen te maken, waardoor het publiek niet merkt dat er wordt overgeschakeld.”
Visitekaartje
Een uitdaging voor het geluid zijn niet allen de vaste podia, maar vooral ook de zwevende die uit het dak van Ahoy naar beneden komen. Daarvoor is een ringleiding ontworpen, waarop aan- en afgekoppeld kan worden. “Een technische innovatie, die voor signaaldistributie erg goed werkt”, stelt Van der Haagen, die aangeeft dat een klus als De Vrienden Van Amstel LIVE! uiteraard een fraai visitekaartje is voor Ampco Flashlight, maar dat het óók een visitekaartje is voor alle andere betrokken partijen. “Een venue als Ahoy en vele andere facilitair leveranciers kunnen bij uitstek laten zien wat er bij hen mogelijk is, maar bijvoorbeeld ook voor fabrikanten zoals Shure (digitale zender systemen) is een productie als deze een perfecte showcase. Je werkt samen, investeert samen, een project als dit komt niet van de grond zonder innige samenwerking van alle betrokken partijen.”
Afstandbestuurbare spots
Op het gebied van licht heeft Ampco Flashlight dit jaar remote volgspots geïntroduceerd in Ahoy. Volgens Van der Haagen deels een gevolg van de manier waarop met het geluid is omgegaan. “Normaal hing een team van acht man in het plafond, dat met volgspots de artiesten probeerden te volgen. Door de vele speakers die daar inmiddels hangen, vonden we het niet meer verantwoord om daar het personeel recht tussen te plaatsen. Zodoende is dit jaar gewerkt met op afstand bestuurbare spots. Het team kon deze via camera’s sturen vanuit de controlekamer en dat verliep voor iedereen erg fijn. Dat zullen we dus in de toekomst zeker gaan herhalen.”
Continuïteit en kwaliteit
Ampco Flashlight is een internationaal opererende full service onderneming. Dat betekent dat het bedrijf als van nature verder kijkt dan alleen de technische wensen die en opdrachtgever heeft. “We zijn continu aan het kijken hoe we met zijn allen de production value van een evenement naar een hoger niveau kunnen tillen. Wij hebben de drang om te excellereren, te presteren op de toppen van ons kunnen. Iedereen wordt er beter van als je elkaar ondersteunt.” Wat voor Ampco Flashlight echter het meest belangrijk is, is kwaliteit en zekerheid borgen, zo zegt Van der Haagen. “Of het nu een theaterproductie, liveshow, een festival, een tv-productie of een corporate event is, organisatoren moeten zeker weten dat het goed komt als ze naar Utrecht bellen. Als ze mij vragen waar ik het meest trots op ben, dan is het niet alleen wat we op De Vrienden van Amstel LIVE! realiseren. Dan is het dat we gelijktijdig óók Eurosonic Noorderslag draaien, en een hele grote corporate show in de RAI, en een productie op Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa, en een event in de Beurs van Berlage en ook nog The voice of Holland. Het feit dat al die producties naast elkaar lopen en we overal de voor ons zo belangrijke hoge kwaliteit en continuïteit kunnen leveren, dat is de échte kracht van Ampco Flashlight.”
Licht op groen
Die kracht wordt eind april, begin mei ook naar Portugal gebracht. Ampco Flashlight gaat rigging, light en motion verzorgen op het Eurovisie Songfestival in Lissabon. Een imposante klus, maar ook eentje die niet in de weg van andere events mag staan. “Daarom hebben we in onze pitch geen geluid aangeboden. Dat kunnen we wel. Heel goed zelfs. Maar in dezelfde periode vallen onder meer ook Koningsdag en 4 en 5 mei. De continuïteit en kwaliteit die we op het gebied van geluid in die periode al jaren kunnen borgen voor de verschillende evenementen waarop en waarmee we werken, zouden in het gedrang kunnen komen. Hier bij Ampco Flashlight hebben we een stoplichtsysteem om aan te geven of we een klus erbij kunnen hebben. Meestal staat het licht op groen, soms op oranje en heel soms op rood. Juni is een extreem druk festivalseizoen. Had het Eurovisie Songfestival in die maand plaatsgevonden, was het licht op rood gegaan. Dan hadden we de pitch zelfs niet eens gedaan, hoe prestigieus zo’n internationaal evenement ook is. We doen het goed, of we doen het niet.”

[Dit artikel verscheen eerder dit jaar in vakuitgave EB Live. Voor een link naar de plaatsing op hun website, klik op het opgemaakte artikel hierboven]