Onlangs nam CTM Outlander Music het iconische Strengholt Music Group over. Voor Entertainment Business interviewde Edgar Kruize van buro33 André de Raaff en Jitze de Raaff van CTM Outlander Group. Zij vertellen overdeze overname en wat het betekent voor de Nederlandse muziekuitgeverswereld.
‘Strengholt Music Group is een kroonjuweel in de Nederlandse uitgeefwereld’
De overname van Strengholt Music Group door CTM Outlander Music is er eentje die de muziekbranche even op de grondvesten deed trillen. Een van ’s lands jongste muziekbedrijven ontfermt zich hiermee over een bijna 100-jarige muziekhistorie. “Een sensationele toevoeging aan ons portfolio”, zegt president van CTM Entertainment Jitze de Raaff. “De catalogus van Strengholt is wat ons betreft meer dan alleen een verzameling titels. Het is Nederlands cultureel erfgoed en op die manier willen wij er ook mee omgaan.”
De band tussen Strengholt en de familie De Raaff is altijd al sterk geweest. CTM-CEO André de Raaff heeft een jarenlange historie met het muziekbedrijf en Jitze de Raaff herinnert zich nog dat hij zomerbaantjes deed bij Strengholt. “Vanwege mijn geschiedenis met Strengholt, hebben veel mensen het idee dat ik de drijvende kracht of initiatiefnemer ben geweest van de overname”, zegt André de Raaff. “Uiteraard is die geschiedenis er en ik vind het geweldig om nu weer met mensen te werken die ik tientallen jaren gelden zelf getekend heb in mijn Strengholt-tijd. Maar het initiatief om Strengholt Music Group binnen te halen is zeker niet door emotie gedreven en komt vooral bij Jitze vandaan.”
Kroonjuweel
Jitze de Raaff vertelt dat de contacten er al langere tijd waren en dat hij vele jaren geleden al goed contact had met Strengholts financiële man Geert-Willem Koolhof. “Toen heb ik al uitgesproken dat ‘als het ooit zover zou komen’, wij als CTM graag mee zouden praten. Die reden was tweeledig. Enerzijds omdat wij als CTM al jaren actief internationaal catalogussen aan het kopen zijn en dit natuurlijk een kroonjuweel in de Nederlandse uitgeefwereld is. Anderzijds ook vanwege de geschiedenis die we ermee hebben en het feit dat wij het als familiebedrijf mooi zouden vinden als we ons over een ander familiebedrijf zouden kunnen ontfermen. Lange tijd was een overname ‘nicht im Frage’, maar na het tragisch overlijden van Guus Jansen enkele jaren geleden kwam alles sneller dan verwacht alsnog in een stroomversnelling en waren wij een van de partijen waarmee werd gesproken. We konden het goed vinden, hebben gedegen kennis van zaken, maar snappen ook het gewicht van die bijna 100 jaar geschiedenis die Strengholt met zich meebrengt en we hebben op basis daarvan een goed bod gedaan. Zo is het gekomen.”
Groot nieuws
Toen recent naar buiten werd gebracht dat CTM Outlander Music alle muzikale activiteiten van Strengholt overneemt, was dat groot nieuws. De catalogus bevat werken van iconische auteurs en componisten als Lennaert Nijgh, Boudewijn de Groot, Ramses Shaffy, Pierre Kartner, Tom Manders, maar ook bijvoorbeeld Hans van Hemert, Piet Souer, Hans Vermeulen, Henk Temming, Ferry Corsten, Radboud Miedema, John Ewbank, Gerard Stellaard, Eric van Tijn en Jochem Fluitsma. De mastercatalogus omvat ook werk van Basart Records en Dureco. “Dat betekent dus dat we enerzijds een geweldige catalogus hebben, maar ook bijvoorbeeld heruitgaven op vinyl kunnen gaan doen vanuit ons eigen platenlabel, dat door Bo de Raaff wordt gerund”, aldus André de Raaff.
‘Een beetje beduusd’
De overname van een bedrijf dat al sinds 1928 in de Nederlandse muziekmarkt actief is en waarvan de catalogus veel Nederlandstalig werk bevat, heeft wel enige uitleg richting buitenlandse partner Outlander Capitol gevergd. “Al spreken de cijfers natuurlijk voor zich, een Amerikaans bedrijf heeft toch minder snel een goed beeld bij de werken in die catalogus”, lacht André de Raaff. “Maar ze vertrouwen onze expertise in deze.” Jitze voegt direct toe dat het immense succes van Marco Schuitemakers uitvoering van het door Pierre Kartner geschreven ‘Engelbewaarder’ direct een bewijs was van de potentie van de catalogus. “Letterlijk drie dagen nadat we eruit waren gekomen, werd ‘Engelbewaarder’ een nummer 1-hit. André heeft direct de YouTube-video doorgestuurd.” Lachend: “Ik denk dat ze er nog steeds een beetje beduusd van zijn! ‘We really don’t understand this, but we’re sure it’s great!’ Hahaha!”
Ze vertrouwen onze expertise
De juiste waarde
“Zo’n hit toont ook direct hoe bijzonder ons vakgebied is”, zegt André. “Het is toch geweldig dat iets na dertig, veertig of zelfs vijftig jaar nog steeds levensvatbaar is!” Die levensvatbarheid is dan ook meegewogen in het voorstel dat CTM heeft gedaan. De Raaff legt uit dat dit tot stand is gekomen door analytisch – in veel gevallen zelfs op titelniveau – te kijken wat de catalogus voor een periode van de komende tien jaar waard zou kunnen zijn. Daarin neem je dan verschillende factoren mee, van streaming tot live en syncs. Dat is allemaal in het systeem gegaan dat we al sinds de samenwerking met pensioenfonds ABP gebruiken. Uiteindelijk rolt daar dan een bedrag uit waarvan wij denken dat het de juiste waarde is.”
Cultureel erfgoed
Die waarde is voor een heel groot deel ook een lastig in valuta uit te drukken ‘eeuwigheidswaarde’: de bijna honderdjarige geschiedenis van muziekpionier en familiebedrijf Strengholt, de vele iconische werken in de catalogus. “We hebben dan ook de ambitie om juist met die erfenis ‘bijzondere dingen’ te gaan doen”, aldus André de Raaff. “Zorgen dat deze catalogus voor de eeuwigheid bewaard blijft. Hoe we dat gaan doen, dat is nog niet vastomlijnd. Maar we denken bijvoorbeeld aan een serie Complete Works, digitaal en fysiek, met al het werk van de belangrijkste componisten. Dit is cultureel erfgoed, daar moet je zorgvuldig mee omgaan.”
Zorgen dat deze catalogus voor de eeuwigheid bewaard blijft
Toekomstmuziek
Jitze de Raaff voegt toe dat het daarnaast de ambitie is om met het materiaal ook actief richting de toekomst te kijken. “Wij zijn een actieve club met frisse ideeën. Momenteel zijn we onder meer kennis aan het maken met de auteurs die bij Strengholt onder contract staan en stonden en we zijn aan het zorgen voor de continuïteit. Maar we kijken natuurlijk ook al actief naar de mogelijkheden die CTM heeft om met dit materiaal de volgende stap te maken. We hebben goede contacten in de film- en reclamewereld waar we deze catalogus extra onder de aandacht willen brengen, we hebben contacten met nationale en internationale platenmaatschappijen, gaan de catalogus ook onder de aandacht brengen bij onze buitenlandse contacten en wij zullen minstens zo actief zijn met het aanvullen van de catalogus met het werk van genoemde componisten die nu exclusief voor ons aan het schrijven zijn, door middel van writing camps en dergelijke. We zijn letterlijk meteen en vol enthousiasme aan de slag gegaan. CTM is ‘pas’ 20 jaar geleden begonnen. Dat we met deze overname bijna een eeuw aan Nederlandse muziekgeschiedenis aan ons bedrijf toe kunnen voegen is een geweldige kans. Onze handen jeuken om er verder mee aan de slag te gaan!”
[Dit artikel verscheen oorspronkelijk in de september 2023 uitgave van Entertainment Business – foto © CTM Outlander Group / William Rutten]


