vandaag werd bekend dat componist Hans van Hemert is overleden op 79-jarige leeftijd. Van Hemert was onder meer de oprichter van de popgroep Luv’ en een drijvende kracht achter duo’s als Sandra & Andres en Mouth & MacNeal. Ook werkte hij samen met artiesten zoals Ramses Shaffy, Liesbeth List en André Hazes. Recent nog werd een sample uit een Mouth & MacNeal b-kantje gesampled op het nieuwe album van Eminem. Vlak voor zijn overlijden sprak Edgar Kruize van buro33 hem daarover voor Entertainment Business.
Hans van Hemert:
‘Ik had de gave dat ik direct hoorde of iets een hit was’
Door de vele hits die hij schreef en/of produceerde, heeft Hans van Hemert een enorme invloed gehad op het Nederlandse en Europese muzieklandschap. Onlangs werd door rapper Eminem het mede door Van Hemert geschreven en geproduceerde ‘Land of Milk and Honey’ gesampled, waardoor zijn hele catalogus weer opnieuw onder de aandacht is gekomen. “Het is geweldig dat ik dit in deze fase van mijn leven nog mag meemaken.”
Er zijn maar weinig mensen voor wie de uitspraak ‘leven in muziek’ zo opgaat als voor Hans van Hemert. Al zou je ook kunnen zeggen ‘een leven in de muziekindustrie’, want Van Hemert heeft zich op verschillende niveaus door de branche heen bewogen. “Ik kom uit een creatieve familie. Mijn hele jeugd was het de normaalste zaak van de wereld dat er acteurs, regisseurs, schrijvers, componisten, allerlei creatievelingen over de vloer kwamen en die straalden allemaal ‘succes’ uit,” vertelt Van Hemert.
“Daardoor kom je bijna als vanzelfsprekend in de mindset dat succes de normaalste zaak van de wereld is. Ik had weinig interesse in school en had besloten dat ik acteur zou willen worden. De toneelschool stelde dat ik weliswaar talent had, maar dat ik eerst de wereld maar eens moest leren kennen. Toen heb ik tal van baantjes gehad, van bouwvakker tot horoscoopschrijver en op 17-jarige leeftijd kwam ik op de verkoopafdeling van platenmaatschappij Phonogram terecht. Dan belde bijvoorbeeld Van Leest uit Eindhoven of de Bijenkorf uit Amsterdam en die bestelden dan zo veel exemplaren van het ene plaatje, zo veel van een andere. Ik vond het mateloos interessant om uit te zoeken waarom men de ene release wel inkocht en de andere niet. Iedere twee weken kregen we de zogenaamde platenbak mee waarin alle nieuwe releases zaten. Die draaide ik allemaal en ik bleek de gave te hebben dat ik direct hoorde of iets een hit was. Dus dan zei ik tegen zo’n winkelier die belde: ‘Misschien is het verstandig als u deze en deze ook bestelt, dat wordt zeker een hit’. En dat klopte meestal precies.”
Hitmechanisme
Van Hemert heeft zich vanaf dat moment steeds verder verdiept in de materie. Niet alleen vanuit de gedachte ‘hoe komt een hit tot stand?’ en ‘welk mechanisme zit daarachter?’ maar ook muzikaal. “Ik vond het belangrijk dat ik ook precies akkoorden kon benoemen, liedjes en teksten kon schrijven, het hele proces. Ik zat in een bandje, maar voor dat iets kon worden, moest ik in militaire dienst. Ik voelde wel enig plichtsbesef. Ik had mijn hele leven – zo vond ik zelf – nog niets aan de maatschappij bijgedragen. Dus dienst zou me wel goed doen.”
‘Ondanks mijn oor voor een hit was ik een lastige jongen om mee te werken’
Al op de eerste dag bleek het een enorm drama en hier kwam Van Hemerts aangeboren acteertalent van pas. Door heimwee en andere kwaaltjes te veinzen, werd hij vrij snel afgekeurd. “Waarna ik me met mijn Puch, ik had het hoogste stuur van het Gooi, weer bij Phonogram meldde. Mijn afdelingschef Gerard Verdurmen zei eerst nog dat hij het geweldig vond dat ik in mijn kostbare vrije tijd langskwam. Toen ik vertelde dat ik uit dienst was ontslagen en weer kwam werken, bleek dat hij stiekem blij was dat ik anderhalf jaar weg had moeten zijn. Want ik was ondanks mijn oor voor een hit best een lastige jongen om mee te werken, een ‘angry young man’ noemde men dat toen.”
Zelf produceren
Omdat Van Hemert uit een creatieve familie kwam, wilde de creatieve afdeling van Phonogram het wel met hem proberen. Hoewel hij naar eigen oordeel binnen een maand al beter wist hoe een plaatje te produceren dan de technici van dienst, kreeg Van Hemert amper een kans om zich te bewijzen. “Het ging me allemaal veel te langzaam. Tegelijk geloof ik in het afdwingen van geluk en zodoende had ik een plannetje. Rine Geveke, de eerste vrouwelijke opnameleider van grammofoonplaten in Nederland, had wel een zwak voor mij – en ik vermoed ook voor mijn vader – en daardoor liet ze me stilzwijgend mijn gang gaan toen ik in verloren uurtjes zelf aan de slag ging in de studio. Zij presenteerde dat vervolgens op een maandag als voldongen feit bij de repertoirebesprekingen. Vanaf dat moment was ik producer!”
Visie bewaken
Van Hemert groeit vanaf dat moment uit tot een van ’s lands meest gerenommeerde componisten en producers. Zijn ‘oor voor een hit’, in combinatie met talent voor componeren en produceren, zorgt voor successen met rockbands als Q65 en Group 1850 (waarvoor hij voor het gemak zelf de vocalen maar inzingt), met popduo’s als Sandra & Andres en Mouth & MacNeal, met novelty hits als ‘Mijn Gebed’ van DC Lewis en uiteraard ook met het internationaal torenhoge ogen gooiende damestrio Luv.
“Bij sommige hits heb ik op papier samengewerkt met anderen, maar bij zo’n samenwerking moet je jezelf niet te veel voorstellen. Vaak schreef ik dan een muzikale demo waar bijvoorbeeld Dries Holten (Andres van Sandra & Andres – red.) tekst aan toevoegde of andersom. Ik heb wel geprobeerd om samen met anderen te gaan zitten om te schrijven, maar ik heb daar de aanleg niet voor. Ik moet mezelf volledig in het proces kunnen verliezen, gordijnen dicht, slokje erbij. Misschien ben ik soms weleens te meedogenloos geweest in het doordrukken van mijn eigen mening als producer. Maar ik ben ervan overtuigd dat je met een bepaalde visie de studio in moet gaan en een producer die visie moet bewaken. Ik heb een heel commerciële smaak en dat betekent dat ik op een gegeven moment heel goed wist wat zou werken bij een bepaalde artiest.”
Succesproducer
Het verzamelalbum ‘Hits Voor Zomaar Een Zomeravond’ is wereldwijd één van de weinige verzamelaars die specifiek is samengesteld om het werk van een componist/producer samen te vatten. De hits die hij voor Luv’ schreef, zoals ‘The Greatest Lover’ en ‘Trojan Horse’, zijn genesteld in het collectieve geheugen van Nederland, Kamahls ‘The Elephant Song’ is wereldwijd iconisch, met werk voor Doris D and the Pins en Vulcano drukte hij een stempel op het jaren tachtig-geluid en naast ontelbare hits die niet zijn genoemd moet zonder meer ‘How Do You Do’ van Mouth & MacNeal nog worden uitgelicht. Wereldwijd een dikke hit, Buma Exportprijs-winnaar en zelfs 19 weken in de Amerikaanse Billboard-lijst en voorzien van b-kantje ‘Land Of Milk and Honey’. Dat bijna vergeten liedje is recent door Amerikaanse hiphoplegende Eminem gesampled in zijn nieuwe nummer ‘Lucifer’. “Waardoor mijn hele oeuvre opeens een enorme opleving krijgt,” lacht Van Hemert.
‘Ik was ‘Land Of Milk and Honey’ ook een beetje vergeten’
Gouden randje
De componist/producer is ernstig ziek, maar heeft op de dag van dit interview onverwacht goed nieuws gekregen dat de stip op zijn horizon verlegt. “Dat ik dit juist nu allemaal nog mee mag maken in deze fase van mijn leven vind ik geweldig! ‘Land Of Milk and Honey’ is overigens niet alleen door mij geschreven, dit was zo’n samenwerking met Dries Holten waar ik het over had. Het is ook een nummer dat niet voor niets een b-kantje was. Daar zette je liedjes die niet goed genoeg waren om een hit te worden. Als je mij enkele weken geleden had gevraagd om het voor je te zingen of te neuriën… had ik dat waarschijnlijk niet gekund. Ik was ‘Land Of Milk and Honey’ ook een beetje vergeten. Ik heb voor een televisiecamera een beetje zitten filosoferen dat producer Dr. Dre het wellicht als kind op single had gekocht en had onthouden. Dat is vervolgens een volkomen eigen leven gaan leiden. De realiteit is natuurlijk gewoon dat het werk door de publisher onder de aandacht wordt gebracht en op zo’n manier in zo’n nummer terecht komt. Is het een kroon op mijn werk? Zo wil ik het niet noemen. Wel een prachtige toegift, een gouden randje. Ondertussen zit ik gewoon nog elke dag in de studio te componeren en probeer ik nog altijd te doorzien wat ook in deze volledig veranderde industrie de hits van nu maakt. Dat proces blijft me fascineren. Ik ben echt nog lang niet klaar!”
[Dit interview verscheen oorspronkelijk in het september/oktober 2024-nummer van Entertainment Business en op de website van het magazine]

