Vandaag verschijnt ‘New Gold’ het nieuwe album van Chef’Special. In opdracht van Kaiser Management verzorgde buro33 diverse persberichten rondom de release en de actuele artiestenbio. Ook deed buro33 eindredactie op het albumartwork en de liner-notes.
CHEF’SPECIAL – NEW GOLD
ARTIST BIO
Met gouden en platina platen op zak, een imposante live-reputatie waarmee ’s werelds grootste concertzalen en festivals zijn bespeeld en met evergreens als ‘In Your Arms’, ‘Amigo’ en ‘Afraid Of The Dark’ in de catalogus, liep Chef’Special tegen de vraag aan waar elke artiest of band ergens in de carrière tegenaan loopt. ‘Hoe nu verder?’ Voor het Haarlemse vijftal kwam die vraag rond het 15-jarige jubileum, dat werd gevierd met een succesvolle clubtour en een grootse show in de Ziggo Dome. Welke uitdagingen zijn er nog? Door veel samen te spelen, kwamen de antwoorden als vanzelf. Het resultaat is ‘New Gold’, een album waarop de gretigheid en de ambitie uit de begindagen worden gekoppeld aan de levenservaring die het artiestenbestaan met zich mee heeft gebracht.
De twaalf tracks op ‘New Gold’, het vijfde album van Chef’Special, bieden een intrigerend palet aan muzikale stijlen en inhoudelijke thema’s. De bezwerende titeltrack is een goed voorbeeld van het een teken des tijds dat Chef’Special vangt. “We leven in een consumptiemaatschappij, tegelijk is hetgeen écht schaars wordt de tijd die we voor en met elkaar hebben”, aldus gitarist en co-producer Guido Joseph. “Dat merken we zelf ook nu we elk in andere levensfases beland zijn. Tijd – met elkaar en met onze dierbaren – is het nieuwe goud.” De tijd waarin we leven staat ook elders centraal. Van het tussen reggae en electro balancerende ‘Material Things’ tot ‘Modern Times’, waarin ook nog eens de invloed van sociale media in de mix wordt gegooid. “Veel van de teksten op dit album zijn door de jaren tachtig beïnvloed”, zo zegt Joseph. “Net als toen hangt er nu een donkere wolk boven de maatschappij, maar anders dan toen hoor je daar weinig van terug in de hedendaagse popmuziek. Wij maken ons allemaal oprecht zorgen en voelen een verantwoordelijkheid voor deze wereld.”
Dat betekent zeker niet dat ‘New Gold’ zware kost is. Van de springerige romantiek van eerste single ‘Miracles’ tot het introverte maar als anthem uitbouwende ‘Speed Of Light’ en van het op 80’s pop gestoelde ‘Castaway’ tot het optimistische en muzikaal in typisch Chef’Special sausje gegoten ‘Carry You’; het is een enerverende reis die de luisteraar met beide oren aan de speakers gelijmd houdt. Het is ook een album dat perfect de tijdsgeest weet te vangen, met teksten die op toegankelijke manier de staat van de wereld aankaarten. “Dergelijke thema’s zijn er altijd al geweest in ons werk, maar we waren er soms wat terughoudend in”, zo zegt frontman Joshua Nolet. “We hebben nooit ‘prekerig’ over willen komen. Maar we hebben inmiddels de juiste vorm gevonden en merken dat als het natuurlijk aanvoelt en de emotie oprecht is, dat het dan gewoon klopt.” De energie die de samenwerking van deze vijf individuen zo bijzonder maakt komt op de twaalf tracks van ‘New Gold’ bijna tastbaar uit de speakers rollen. Hierdoor is kan dit album zonder moeite ‘de ultieme Chef’Special plaat tot nu toe’ kunnen worden genoemd.
Dat heeft Chef’Special voor elkaar gekregen door weer veel samen te jammen, te spelen en ideeën te spuien. “Ons debuut ‘One For The Mrs.’ hebben we gemaakt nadat we drie jaar lang alleen maar live hadden gespeeld en besloten hadden dat de band in de studio niet per definitie dezelfde zou zijn als de band op het podium”, aldus Guido Joseph. “Uiteindelijk hoorde je op het debuut ons live-geluid er nog wel in terug, maar we hebben per album vervolgens steeds vaker voor een meer geproduceerd geluid gekozen. De uitdaging die we onszelf nu hebben opgelegd was om er met een toffe productie die live-energie weer in te krijgen. Exact het omgekeerde proces.” Voor toetsenist Wouter Heeren komt dat alles samen in een liedje als ‘Carry You’. “Dit is echt een nummer over de wereld van nu, waarin het allemaal een stuk donkerder lijkt te zijn dan toen we in 2008 startten. De boodschap is optimistisch. Kijk eens naast je, kijk eens naar een ander en vraag je af wat je voor die ander kan doen.” Joseph: “Die tekst vat voor mij ook heel erg de periode samen die tot dit album heeft geleid. We zijn terug naar elkaar gekomen en hebben goed gekeken naar wat we elk nodig hadden om weer vol energie de volgende stap te zetten. Maar het slaat ook op de maatschappij, op ons privéleven… het werkt op zo veel niveaus.”
Chef’Special heeft in de zoektocht naar ‘hoe nu verder’ de onderlinge connectie meer dan ooit weten te vinden. Dat heeft zich vertaald in een bruisend en sprankelend album, waarop de samenwerking sterker is dan ooit. Drummer Wouter Prudon: “Vandaar dat wij allemaal enorm zijn aangeslagen op het idee van synchroonzwemmen in de clip van ‘Speed Of Light’. Synchroonzwemmen is namelijk iets dat echt alleen maar werkt als je collectief het individu loslaat en beseft dat je elkaar nodig hebt om de ultieme prestatie neer te zetten. Het toont heel goed waar we nu staan als band. We kunnen het niet zonder elkaar, dat beseffen we meer dan ooit.” Joshua Nolet voegt toe dat de clip ook een voorbeeld is van hoe de band dingen durft te ondernemen waarvan ze als individu niet weten of ze het wel kunnen, maar in het collectief de kracht vinden om het te proberen. “We hebben met Chef’Special een veilige omgeving gecreëerd waarin we dingen kunnen proberen, in de wetenschap dat anderen je vangen mocht het mis gaan.” Bassist Jan Derks: “Dat uit zich ook in kleine dingen. Zo speel ik bijvoorbeeld op een contrabas op dit album. Terwijl ik dat helemaal niet kon. De band heeft me de vrijheid gegeven om hier te experimenteren en uiteindelijk tot iets te komen dat klínkt als een contrabaspartij. Voor mij een overwinning.” Het geldt voor meer bandleden. Zo heeft drummer Prudon in aanloop van de opnames zijn oud-docente weer opgezocht om zichzelf met wat extra lessen zo goed mogelijk voor te bereiden op het inspelen van zijn partijen. Toetsenist Heeren heeft zijn ziel en zaligheid in ‘Oceans’ gelegd, het kleinste liedje op het album. “Maar tegelijk ook een track die qua stijl en muzikaal heel anders is. Waar we in het verleden verschillende sounds en verschillende takes in de studio tot één nummer maakten, wordt het hier in één keer doorgespeeld. De manier waarop de partijen in elkaar haken is echt heel goed gelukt, ik ben blij dat we weer eens iets als dit op een album hebben staan.”
De band kan niet wachten om met het nieuwe materiaal de podia op te gaan, niet in het minst omdat zich ook een nieuwe manier van kijken naar een optreden heeft ontwikkeld in het jubileumjaar. En ook hier gaat de band ‘terug naar de bron’. “Nou ja, ik tenminste”, zo lacht Wouter Prudon. “Maar ik denk dat ik wel voor allemaal spreek. Ik kom uit de punkscene, anderen uit de ska, de vibe in al die genres is dat maatschappelijke thema’s worden bezongen en dat de band op het podium niet beter of meer speciaal is dan het publiek in de zaal. Je doet het met zijn allen. Je bent daar in het moment. Als mens. Het besef dat wij Chef’Special zijn, maar dat we dit met iedereen die luistert of naar een show komt kijken doen wordt steeds groter.” Jan Derks voegt toe dat exact die ervaring ook maakt dat de concerten van Chef’Special altijd tot iets bijzonders uitgroeien. “Wij proberen als band de energie op te wekken en als dat goed gaat, wordt het echt een ding samen met het publiek. Als je onze optredens terugluistert, hoor je dat we ook nog steeds groeien als band, we worden steeds beter. Dat maakt ook dat we steeds beter in staat zijn een connectie te leggen.” Joshua Nolet: “In het verleden benaderden we onze optredens als ‘even ontsnappen aan de werkelijkheid’. Nu beseffen we dat het juist andersom is. Een live-optreden is thuiskomen bij jezelf en de mensen om je heen. Iedereen heeft behoefte aan – en groeit door – de energie van andere mensen, iedereen verlangt naar die ‘human connection’. Die connectie is wat Chef’Special drijft.”

