Deze week verschijnt ‘Music’, het nieuwe album van Benny Sings. In opdracht van Agents After All Label Services schreef buro33 de begeleidende artiestenbio, bedoeld voor promotioneel gebruik rondom de release van dit album.
Benny Sings – Music
Als de carrière van Benny Sings iets aantoont, is het dat het in de immer weerbarstige muziekindustrie loont om wars te zijn van trends, vast te houden aan een eigen visie en hard te werken om die visie tot leven te brengen. Op het zevende Benny Sings-album ‘Music’, zijn tweede release op het gerenommeerde Stones Throw label, wordt het kenmerkende Benny Sings-geluid verder geperfectioneerd. De tien nieuwe liedjes laten muzikaal een fel licht schijnen in duistere tijden.

Werkend vanuit het muzikale gresgebied waar genres als soul, jazz, pop, hiphop en R&B op organische wijze samensmelten, heeft Tim van Berkestijn onder de naam Benny Sings sinds het debuut ‘Champagne People’ uit 2003 een uniek eigen muzikaal universum afgebakend. Een uitdijend universum, waarin niet alleen steeds meer luisteraars worden meegezogen, maar ook steeds meer fraaie samenwerkingen ontstaan. Een heel goed voorbeeld daarvan is het succes dat met Rex Orange County is behaald. De single ‘Loving Is Easy’, heeft in de Verenigde Staten inmiddels een platina status behaald. “Als ik mijn carrière en ontwikkeling moet omschrijven, zou ik ‘growing up in public’ zeggen. Iets wat ik gaandeweg heb geleerd, is dat door samen te werken met anderen, mijn muziek rijker kan worden.”
Die rijkdom toont zich al direct in de aanstekelijke groove van albumopener ‘Nobody’s Fault’ (feat. June Fermie), waarop Tom Misch de gitaarsolo heeft ingespeeld. “Persoonlijk vind ik het een van de beste nummers op het album, het is fris, anders en toch helemaal Benny Sings.” In het lome ‘Here It Comes’ gaat het tempo op zeer aangename wijze iets naar beneden, waarna het naar 70s Motown Soul neigende Sunny Afternoon, mede gecomponeerd door Grammy-winnaar PJ Morton, het hart op onweerstaanbare wijze verwarmt. Drie compleet verschillende nummers die direct de muzikale reikwijdte van ‘Music’onderstrepen. Ook ik de donkere tijden, waarin de wereld in korte tijd volledig is veranderd, blijkt de behoefte aan de feelgood muziek van Benny Sings groot. “Juist in deze tijden!”, zegt hij daar zelf over. “In de wereld zoals die nu is, raak je snel overprikkeld en is er behoefte aan licht en lucht. Iets wat energie geeft. Althans zo werkt dat bij mij. Ik denk dat mijn muziek een weerspiegeling is wat ik zelf nodig heb.”
De catchy single ‘Rolled Up’ met Mac DeMarco is een van de vele hoogtepunten op ‘Music’ en een goed voorbeeld van hoe samenwerken onderdeel is geworden van de denk- en werkwijze van Benny Sings. “Ik had voor het album al een tijdje het idee dat een track met Mac heel goed zou kunnen werken, nog voor ik wist of hij überhaupt interesse had. Als zo’n artiest dan toezegt en vervolgens ook nog eens blijkt dat uit zo’n samenwerking een beter nummer ontstaat dan dat ik in mijn hoofd had, is dat een enorme kick.” Wie van een afstandje naar de carrière van Benny Sings kijkt, kan niet anders dan bewondering hebben voor wat hij heeft opgebouwd. Van multi-instrumentalist en studiomuzikant annex producer pur sang, naar veelgevraagd podiumartiest die van Japan tot de Verenigde Staten optreedt. Andere artiesten zouden erdoor naast hun schoenen gaan lopen. Zelf blijft hij echter nuchter. “Muziek maken is een ambacht. Of tenminste, zo heb ik het altijd benaderd. Andere mensen zijn slager of schoenmaker, ik maak liedjes. Toch is het niet helemaal zo simpel, het is niet iets wat je kan leren, helaas. Ik blijf me verbazen over de magie van muziek, dat er ineens iets ontstaat dat boven zichzelf uitstijgt. Het is uiteindelijk niet te voorspellen wat resoneert, en wat niet. Maar dat is ook wel weer het bijzondere ervan.”
Het feit dat Benny Sings nu op een label als Stones Throw zit, heeft onmiskenbaar bijgedragen aan zijn groei als muzikant en ook aan het steeds groter wordende succes. Het vorige album ‘City Pop’, zijn eerste op Stones Throw, heeft wereldwijd grote impact gemaakt, grote namen als Anderson .Paak, John Mayer, Goldlink, Mayer Hawthorne of Blackwave werken graag met hem samen of noemen hem een inspiratie, het aantal streams van zijn liedjes loopt in de tientallen miljoenen, zijn werk is in diverse tv-series te horen en hij is de enige Nederlandse artiest die een van de populaire Tiny Desk Sessions heeft op mogen nemen. Wereldwijd wordt halsreikend uitgekeken naar ‘Music’. “Het is voor mensen die in een muzikale niche opereren – zoals ik – een interessante tijd om muzikant te zijn”, zo zegt hij. “Waar in het verleden de grote platenmaatschappijen de dienst uitmaakten, is het door de veranderde muziekconsumptie van de luisteraars een veel democratischer proces geworden. De muziek die ik maak is vrij specifiek. Het kwaliteitsstempel dat Stones Throw is, zorgt ervoor dat het zijn weg naar liefhebbers wereldwijd heeft gevonden, maar ook dat er deuren opengaan naar samenwerkingen met gelijkgestemde muzikanten.”
Het maakt ook dat hij nog vrijer en meer zelfverzekerd is gaan musiceren. Van het springerige ‘Lost Again’, via het melancholische ‘Break Away’ tot het meer naar hiphop neigende ‘Kids’ (feat. KYLE), ‘Music’ is nergens voor één gat te vangen. “Ik ben van nature een einzelgänger. Ik heb daarom wat betreft mijn manier van werken eigenlijk altijd meer verwantschap met schrijvers gevoeld, dan met muzikanten. De afgelopen jaren heb ik echter meer actief de samenwerking opgezocht met gelijkgestemden, dat heeft erg goed uitgepakt. Iemand als KYLE is dan weer uit een andere hoek gesuggereerd door mensen uit mijn team. Dat op die manier ook minder voor de hand liggende collabrations ontstaan, geeft ook weer een frisse kijk op het maakproces.” De laid-back pop van‘Run Right Back’ kent muzikale bijdragen van Cautious Clay, het met gospelinvloeden doorspekte ‘Miracles’ kent compositorische bijdragen van Kelsey Gonzales (The Free Nationals) en vocals van Emily King, terwijl de afsluitende titeltrack duidelijk laat horen dat de voormalige einzelgänger het nog steeds wél heel goed alleen kan. “Als mens en als muzikant blijf ik groeien. Met de kans om arrogant te klinken, vind ik oprecht dat ik nog steeds per album dat ik maak beter word in het ambacht, in dit vak. Op ‘Music’ zit de groei in het bijzonder in de samenwerkingen. Die hebben ten opzichte van de vorige albums het geheel echt naar een hoger niveau hebben gebracht en daar ben ik enorm trots op.”